eatingwell

۵ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

مواد غذایی غنی از ویتامین C و اسید فولیک به کاهش التهابات ناشی از واکنش های آلرژیک کمک می کنند.


 افرادی که حساسیت دارند، دارای دستگاه ایمنی هوشیار هستند که نسبت به مواد ظاهرا بی‌ضرر موجود در محل زندگی خود، واکنشی بیش از حد معمول نشان می‌دهند.



به عنوان مثال گرده گیاهان می‌تواند سیستم ایمنی شخص آلرژیک را طوری تحریک کند که گویی با یک خطر جدی روبرو شده، حساسیت یک مشکل بسیار شایع است و از هر 10 نفر، 2 نفر به نوعی از آن مبتلا هستند.



حدود 30 درصد جمعیت دنیا آلرژی دارند، ادامه داد: مصرف مواد غذایی حاوی ویتامی C و اسید فولیک موارد حساسیت افراد مبتلا به آلرژی را در فصل بهار کاهش می دهد.



 بسیاری از حساسیت‌ها، ارثی هستند و از والدین به فرزندان منتقل می‌شوند، افراد می‌توانند توانایی ابتلاء به آلرژی را نیز ارث ببرند، هنگامی که یکی از والدین به نوعی از حساسیت مبتلا باشد، شانس ابتلای فرزند او 50 درصد و اگر هر دو آنها آلژیک باشند، این مقدار به 75 درصد می رسد.



 سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و آناناس حاوی ویتامین C زیادی است که نقش موثری در تسکین علائم آلرژی دارد و به باز شدن سینوس‌ها کمک می‌کند.


 مطالعات نشان داده که حدود 500 میلی‌گرم ویتامین C در روز می‌تواند علائم آلرژی را تسکین دهد‌.

وی با بیان اینکه مرکباتی مانند پرتقال و لیموترش نیز برای درمان حساسیت بهاری مفید است، گفت: سیر و پیاز نیز ار مواد قدرتمند برای مقابله با آلرژی است، چون عملکردی مانند آنتی‌هیستامین‌ها دارند و افراد برای پیشگیری از حساسیت در فصل بهار باید بیشتر از سیر و پیاز استفاده کنند.



 آبریزش بینی، اشک ریزش، سرفه، عطسه و اشکال در تنفس، گرفتگی بینی، عطسه، خارش و تورم پوست، پوست خشک و قرمز و حتی بروز جوش‌های پوستی از عوارض حساسیت است که به واکنش افراد نسبت به آن ماده آلرژی زای خاص بستگی دارد.



حساسیت‌های فصلی در چشم موجب ورم، ملتهب شدن و قرمزی، تورم و اشک ریزش و حساسیت به نور، در دستگاه تنفسی فوقانی باعث گرفتگی، خارش و آب ریزش بینی و در دستگاه تحتانی تنفسی موجب سرفه، احساس کمبود هوا، خس خس، تنگی نفس و در بینی موجب احساس خارش در بینی و گلو، سقف دهان و گوش‌ها، کاهش تمرکز و احساس ناخوشی و خستگی و عصبی شدن می‌شود.‏


 مواد غذایی حاوی ویتامین C و اسیدفولیک نقش دارویی بسیار مهمی در جلوگیری از آلرژی دارند.



  • pooyan azad
  • ۰
  • ۰

تحقیقی این حدس را تقویت کرده‌ است که افسردگی باعث تغییر ساختار مغز می‌شود.


نتیجه یک تحقیق نشان می‌دهد این احتمال وجود دارد که افرادی که از افسردگی رنج می‌برند، به‌مرور شاهد تغییراتی در ساختار مغز خود باشند. بر اساس این تحقیق، عمده این تغییرات در ناحیه‌ای از مغز که به ماده سفید معروف است رخ می‌دهد. این ماده دربردارنده رشته‌هایی است که امکان ارتباط‌های الکتریکی بین سلول‌های مغزی را ممکن می‌سازد. این ماده یکی از بخش‌های مهم ساختار عصبی مغز به شمار می‌رود و در مشکلاتی که در حوزه‌هایی مانند احساسات، روش‌های تفکر و تحلیل اتفاق می‌افتد نقش دارد.


محققان برای انجام این مطالعه بیش از 3 هزار نفر را موردبررسی قرار داده‌اند که تاکنون بزرگ‌ترین نمونه در چنین بررسی به شمار می‌رود. در این مطالعه محققان دانشگاه ادینبرو، با کمک روش‌های تازه تصویربرداری از مغز به مطالعه بخش‌های مختلف ازجمله ماده سفید پرداختند و متوجه شدند در افرادی که نشانه‌های افسردگی دارند، کیفیت این ماده تغییر کرده است.


اگرچه این مطالعه به محققان کمک می‌کند تا درک بهتری از تأثیرات افسردگی بر مغز داشته باشند اما باید در نظر داشت که یافته‌ها و دانش ما در زمینه مغز بسیار محدود است و دانش مدرن در حال کشف رازهای مغز و تأثیرات عوامل مختلف بر آن است.


بااین‌وجود این تحقیق یک‌بار دیگر اهمیت توجه سریع و ویژه به بیماری‌های ذهن و روان را مشخص می‌کند. بسیاری از مردم به دلیل عدم آشنایی و یا باورهای غلط از مراجعه به متخصص در زمان مواجهه با بیماری‌های روانی و ذهنی خودداری می‌کنند درحالی‌که در بسیاری از موارد افسردگی قابل‌مهار و درمان است. عدم درمان افسردگی نه‌تنها کیفیت زندگی شخص و اطرافیان او را به‌طورجدی کاهش می‌دهد که به نظر می‌رسد اثرات درازمدت بر ساختار مغز دارد.


  • pooyan azad
  • ۰
  • ۰

شاید اگر از آزمایش‌های اعتیاد با شما صحبت کنیم و شما هم آدم سالمی باشید که حتی یکبار نیز سیگار را تجربه نکرده‌ باشید، از...


شاید اگر از آزمایش‌های اعتیاد با شما صحبت کنیم و شما هم آدم سالمی باشید که حتی یکبار نیز سیگار را تجربه نکرده‌ باشید، از ما دلگیر شوید. اما اگر بدانید که برای گرفتن سوء پیشینه، همه افراد باید آزمایش اعتیاد بدهند شما هم متقاعد خواهید شد که داشتن اطلاعات از چنین آزمایش‌هایی واقعا کمک‌کننده است. به همین بهانه به سراغ دکتر پونه کیمیاقلم، روانپزشک و درمانگر اعتیاد رفتیم تا با این آزمایش‌ها بیشتر آشنا شویم...


آزمایش‌های ترک اعتیاد با چه هدفی انجام می‌شوند؟


آزمایش‌های ترک و بررسی وضعیت اعتیاد، قادرند حضور ماده مصرفی و مورد نظر را در ترشحات بدن ردیابی کنند. هدف از انجام تست‌های آزمایشگاهی اعتیاد از دید درمانگر، کمک به پیگیری روند درمان بیماران است. این تست‌ها برای آشکار ساختن دروغ مصرف کنندگان مواد مخدر تهیه نشده‌اند و کاربرد آنها در جهت مچ‌گیری، به هیچ‌وجه اخلاقی و مجاز نیست. تنها در صورتی که خود فرد داوطلب باشد، درمانگر مجاز به انجام این آزمایش‌ها است. تست‌های مختلف شناسایی مواد در هر کشور، بسته به قوانین آن کشور کاربردهای متفاوت دارد. برای مثال، انجام تست مورفین به هنگام ازدواج و در بعضی مشاغل، در کشور ما مجاز شمرده شده است. در حال حاضر با توجه به پیشرفت‌های زیاد در علوم آزمایشگاهی، تست‌های مختلفی در آزمایشگاه‌ها موجود است. این تست‌ها شامل تست مورفین، حشیش و محرک‌ها از جمله آمفتامین، شیشه، بنزودیازپین‌ها، متادون، کدئین و... است.



آیا جواب این آزمایش‌ها صددرصد اعتیاد فرد را نشان می‌دهد؟


نه! هیچ تست تشخیصی عاری از خطا نیست. به این معنی که می‌تواند مواردی را به اشتباه مثبت تشخیص دهد و مواردی را نیز گزارش نکند. در مورد تست‌های مواد مخدر نیز چنین تداخلاتی وجود دارد. برای مثال، مصرف قرص ایبوبروفن می‌تواند به غلط تست حشیش را مثبت کند یا مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی خاص (از جمله آموکسی‌سیلین) با تست هروئین و کوکایین تداخل دارد و یا مصرف ضددردها، آنتی‌هیستامین‌ها و آب‌نبات‌های سرد (قرص‌های مکیدنی برای سرماخوردگی) می‌تواند موجب مثبت شدن تست آمفتامین شود. ترکیبات بی‌حس‌کننده در دندانپزشکی (از جمله نواکائین) نیز در تست کوکائین مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.



سوالی که افراد همیشه می‌پرسند این است که اگر داروهای ضد افسردگی مصرف کنیم، آیا جواب آزمایش اعتیادمان مثبت می‌شود یا خیر؟


برخلاف عقاید رایج، مصرف داروهای ضدافسردگی و ضداضطراب و خواب‌آورها، با وجود تشابه علایم ایجاد شده اصلاً با تست‌های تشخیصی مواد تداخلی ندارند و افراد بدون دغدغه و طبق تجویز پزشک مجاز به استفاده از این دارو‌ها هستند.



درباره تداخلات دارویی هم بفرمایید؟


تداخل مهمی که با تست مورفین وجود دارد، قرص‌ها و شربت‌های حاوی کدئین هستند که به مدت حداقل دو روز با تست غربالگری مورفین قابل ردیابی هستند. البته پس از مثبت شدن تست مورفین، با تست‌های اختصاصی و تفکیکی به راحتی می‌توانید از نوع ماده مصرفی مطلع گردید. توصیه می‌شود که افراد انتخاب شده برای انجام تست، به منظور برطرف شدن هرگونه شبهه، حداقل دو روز قبل از انجام تست مخدر از مصرف هر نوع فرآورده کدئین‌دار خودداری کنند.



گفته‌ می‌شود که می‌توان به آزمایش‌های اعتیاد کلک زد و آنها را برعکس نشان داد! نظر شما چیست؟


متاسفانه برای پنهان کردن مصرف مواد و کسب نتیجه منفی در تست، راه‌هایی رایج شده و به کار می‌رود. برای مثال، گاهی افراد دست به ترقیق نمونه می‌زنند که به راحتی با بررسی کراتین و میزان اسیدیته ادرار قابل تشخیص است. به‌طور کلی باید بگوییم که با انجام تست‌های معتبرتر که در بعضی مراکز اختصاصی انجام می‌شود، این شیوه‌ها نیز کمکی نخواهد کرد.



آیا می‌توان سیگاری بودن افراد را هم با آزمایش سنجید؟


نیکوتین موجود در سیگار، مدتی پس از مصرف به مواد مختلفی تبدیل می‌شود. بعضی از این مواد به مدت طولانی‌تری در بدن باقی می‌مانند که از طریق ادرار نیز قابل ردیابی هستند. بر این اساس تست‌های ادراری ساده‌ای معرفی شده‌اند که دو تا چهار روز پس از مصرف سیگار قدرت ردیابی متابولیت‌ها را دارند. استفاده از این روش‌ها هنوز به طور کامل در کشور ما متداول نشده است.



ردیابی مواد مخدر در خون و ادرار


راه‌های بررسی این مواد از طریق ادرار، پلاسمای خون، بزاق و عرق است. در حال حاضر همه این مواد در ادرار قابل ردیابی هستند. بسته به ماده مصرفی مدت زمان پیگیری این مواد متفاوت است. البته باید بدانیم که این زمان‌ها تقریبی می‌باشند و در افراد مختلف با توجه به ویژگی‌های فردی مانند سن، میزان متابولیسم، حجم توده بدنی، تناوب مصرف و میزان ماده مصرفی می‌تواند کمی متغیر باشد و در نظر گرفتن این موضوع نکته مهمی است. مدت زمان ردیابی این مواد در خون و بزاق کمی کمتر است.



در ابتدا از معرف‌های کاغذی ادرار استفاده می‌شود که در صورت مثبت بودن، جهت تایید تشخیص از روش‌های تخصصی‌تری همچون گاز کروماتوگرافی و اسپکترومتری و رادیوایمونواسی استفاده می‌شود. هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند اما معمولاً در بدو امر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.



مواد مخدر تا چه زمانی قابل ردیابی هستند؟


حشیش از 1 روز تا 4 هفته

هرویین 3 تا 4 روز

کوکایین 2 تا 4 روز

متادون 3 روز

مورفین 2 تا 3 روز

گرد فرشته 3 تا 8 روز

شیشه 1 تا 3 روز

الکل 3 تا 5 روز

بنزودیازپین‌ها (دیازپام، اگزازپام و...) 3 روز تا 3 هفته


  • pooyan azad
  • ۰
  • ۰

نتایج مطالعات اخیر محققان کلینیک مایو در روچستر نشان می‌دهد رژیم غذایی مملو از گیاهان، خطر نارسایی قلبی را تا 41 درصد کاهش می‌دهد.


در این مطالعه رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان با رژیم غذایی حاوی مواد سرخ‌شده و فراوری شده و مملو از نوشیدنی‌های شیرین مقایسه شده است و نشان می‌دهد رژیم غذایی حاوی مواد گیاهی خطر بروز نارسایی قلبی را کاهش می‌دهد.

به گرزارش پایگاه خبری یورک الرت،نارسایی قلبی یا نارسایی مزمن قلب زمانی رخ می‌دهد که قلب نمی‌تواند جریان خون کافی در اختیار اعضای بدن قرار دهد. با توجه به شیوع چاقی و زندگی کم‌تحرک، تعداد افراد مبتلا به نارسایی قلبی رو به افزایش است و متخصصان همواره به دنبال استراتژی‌های جدید برای کاهش این عارضه هستند و بر ترک سیگار، مدیریت فشار خون، کاهش وزن و رژیم غذایی سالم تکیه دارند.



محققان برای بررسی تاثیر رژیم غذایی بر سلامت قلب و عروق و سکته مغزی پنج رژیم غذایی مختلف را مورد بررسی قرار دادند؛ رژیم اول شامل گوشت قرمز، پاستا، پیتزا، غذاهای مکزیکی و فست فود بود. رژیم غذایی دوم پایه گیاهی داشت و متشکل از انواع سبزیجات، میوه، حبوبات و ماهی بود. رژیم سوم بر مبنای چربی و شیرینی قرار داشت و شامل انواع دسرهای شیرینی، شکلات، شکر، نان و صبحانه‌های شیرین بود. رژیم چهارم که رژیم جنوبی نام داشت متشکل از غذاهای سرخ‌شده، فرآوری شده، چربی و نوشیدنی‌های شیرین بود و در رژیم پنجم، افراد علاوه بر انواع سالاد و سس، از نوشیدنی های الکلی استفاده کردند.

این مطالعه حدود هشت سال به طول انجامید و نتایج آن نشان داد میزان نارسایی قلبی در گروهی که رژیم غذایی حاوی گیاهان داشتند، 41 درصد کمتر بود و گروهی که رژیم جنوبی داشتند، بیشترین میزان نارسایی قلبی را داشتتند. این افراد با شاخص توده بدنی و فشار خون بالا و مشکلاتی از این دست مواجه شدند.

این مطالعه بیش از پیش تاثیر رژیم غذایی بر سلامت سیستم عروقی و قلب را نشان می‌دهد و بر رژیم غذایی سالم برای اجتناب از بیماری های قلبی تاکید دارد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal of the American College of Cardiology منتشر شده است.



  • pooyan azad
  • ۰
  • ۰

خیلی به موضوعات مهم زندگی ام فکر می کنم ولی نه برای اینکه فقط به یک پاسخ قطعی برسم بلکه برای اینکه اندیشیدن در باره آنها برایم جالب است. درست مثل وقتی که به دستور تهیه یک غذای خوشمزه فکر می کنم. من فکر می کنم جستجو برای یافتن معنی سوالاتی نظیر از کجا آمدن و چرا بودن و کجا رفتن و عشق و  لذت و به ویژه زیبایی، موضوعات دوست داشتنی ای هستند.


زیبایی از کلماتی است که به نظرم در موردش خیلی اجحاف شده و اینقدر بی جا و نادرست به کار رفته که از مفهومی مثل عشق نیز  بیشتر مورد سو استفاده قرار گرفته است.


زیبایی صفتی نیست که بشود درباره هر چیز و هر فردی به کار برد.  زیبایی، قابل استفاده برای بیانِ خوب بودن یک پدیده واحد، نیست. زیبایی،  حاصل تناسبی است که ذهن را تعادل و امنیت می بخشد و لذت ایجاد می کند


در واقع آنچه کسی را زیبا می کند، یک جفت چشم کشیده، موهای لطیف، دماغی تراشیده، گونه هایی برجسته، سبیلی خوش تاب، ابروهای کمانی و‌‌… نیست. ولی اینکه چنین موادی چطور و با چه نسبت های ریاضی با هم ترکیب شده و کنار هم قرار بگیرند در یک نگاه کلی، باعث ایجاد زیبایی می شوند. همانگونه که یک میز خوش طرح، تابلویی هنرمندانه، یا مبلمانی شیک به تنهایی از پس زیبا ساختن یک‌ سالن خالی بر نمی آیند.


اما آیا زیبایی فقط با حس بینایی قابل درک است؟ البته که نه. حتماً برایتان پیش آمده فردی را دیده باشید که زیباست اما جذاب نیست. به گمان من، جذابیت و خواستنی بودن یک انسان، خصوصیتی است که ریشه در زیبایی ذهن آن آدم دارد. زیبایی ذهن هم زمانی اتفاق می افتد که نسبت ها در آن درست رعایت شوند.


پس برای زیبا بودن بهتر است از هر چیزی که تعادل را بر هم می زند عبور کنیم. آن هر چیز ممکن است خودِ قدیمی مان باشد، یک نگاه باشد، اتفاقی ناخوشایند باشد، آدم های ناجور، رفتارهای دل آزار یا حتی عادت هایی باشد که تعادل ما را بر هم می زند.


ما وقتی زیبا می شویم که پی ببریم از خودمان خوش مان می آید چون درون مان، امن ترین پناهگاه ماست.

  • pooyan azad